Tarvitsetko konsultointia?

Tarvitsetko apua konsultointiin?

Talouden johtamiseen:
tarjoamme osa-aikaista talouspäällikköpalvelua. Kokeneet asiantuntijamme vastaa luotettavan taloustiedon tuottamisesta, auttaa liiketoimintastrategian luomisessa ja toteutuksessa, sopimallamme aikataululla tai projektiluonteisesti.

Juridiikkapalveluja:
tarjoamme monenlaisiin tilanteisiin, kuten yrityksen perustamiseen, verotuksen, sopimusten ja rahoituksen suunnitteluun, riskien hallintaan sekä omistajan vaihdoksiin.

Tilintarkastusta:
tarjoamme tilintarkastukseen liittyviä palveluja. Pystymme auttamaan yritysjärjestelyiden ja riskinhallinnan asiantuntijoina yrityksissä.

Ota yhteyttä, meiltä saat apua, meistä on moneksi!

info@avaprorent.fi

Soppatykki ja AY-liike

Työllisyyspolitiikka ja irtisanomisten helpottaminen…

Aihe johon on työnantajan roolissa pakko ottaa kantaa. Itse ajattelen asiaa pienyrittäjän näkökulmasta.

Työllisyyspolitiikka ja irtisanomisten helpottaminen on aihe, josta voisi kirjoittaa monella tapaa ja tunteita herättävästi. Nykyajan työpaikoilla ei ole enää mielestäni perinteistä työnantaja – työntekijä taisteluita. Ajattelen, että osapuolet ovat yhdistyneet ja pelaavat samaan määränpäähän, ainakin toivon niin. En tiedä ketä palvelee asetetut ylityökiellot ja lakot. Kysynkin, mitä hyvää lakoilla on viimeksi on Suomessa saatu aikaan pitkällä aikavälillä? Esim. käynnissä olevasta JHL:n lakosta kärsii lapset ja vanhukset, jopa kuntourheilijat, jotka ei pääse harrastamaan omaa lajiaan, saatika koska viimeksi on nähty vapaaehtoisten yrittäjien hankkimia soppatykkejä koulujen pihassa…

Toivon todella, että jonain päivänä löytyy ratkaisu, jolla työntekijöiden ja työnantajien nykypäivän intressit saadaan ratkaistua ja päätöksentekoa voidaan lisätä paikallisesti ja nimenomaan siten, että ratkaisuus saadaan aikaan nopeasti.

Yritysten toiminta on muuttunut niin hektiseksi, että muutamassa kuukaudessa, joskus jopa viikossa, tilanne voi kääntyä päälaelleen. Tähän reagointi vaatii paikallista sopimista ja koko työyhteisön hyvää yhteishenkeä ja yhteistä tavoitetta.

Työilmapiiriin ja työntekijöihin todellakin kannattaa nykypäivänä panostaa. Uskallan väittää, että ei ketään tahallaan ja ilkeyttään irtisanota työstä, siihen on aina työnantajalla jokin syy. Määräaikaisuus ja koeaika yleensä riittää, mutta entäs jos ei, missä on esim. pienyrittäjän turva silloin?

Erikoista on se, että ammattiliitot kiukkuaa hallitusta vastaan, vaikka valtiovalta tukee niitä enemmän kuin ehkä mitään muuta yhteiskunnan sektoria. Itse asiassa voi sanoa, että valtio on liittojen suurin rahoittaja. Päinvastoin kuin kaikki muut yleishyödylliset yhteisöt niin AY -liike nauttii jäsenmaksujen veronvähennysoikeudesta, joka menetettyinä verotuloina merkitsee noin 500 miljoonaan euron verotukea vuosittain. Lisäksi AY -liike nauttii pääomatulojen verovapaudesta määrällä, joka nousee kymmeniin miljooniin euroihin. Ammattiliittojen jäsenhankintaa tuetaan varsin runsaskätisesti maksamalla suurin osa littojen työttömyyskassojen menoista. Ei tällaista järjestelmää ole muulla kuin Suomessa!!! Miten ammattiliitot osoittavat kiitollisuuttaan saamastaan tuesta? Aika heikosti, ilmeisesti tukea pidetään aika lailla itsestäänselvyytenä ja heille jopa kuuluvana. Ammattiliittojen uhittelussa taitaa sittenkin olla kyse enemmän oman profiilin nostamisesta. Jollain tapaa pitää osoittaa oma tarpeellisuus, aivan sama kuka kärsii ja miten. Ja kyllä, itse kuulun myös liittoon.

Tulevaisuudessa markkinoiden muutokset näkyvät aina vaan tiuhemmassa tempossa. Yrityksiä/tuotteita/markkinoita/ammatteja/työtehtäviä tulee ja menee. Ei kenellekään voi taata pysyviä työpaikkoja. Suurilla yrityksillä on pieniin verrattuna monin verroin helpompaa vastata markkinoiden haasteisiin niin tuotannon kuin työllisyydenkin suhteen. Tuotantoa voi siirtää paikasta toiseen, kysynnän puolella on aina paljon asiakkaita, yrityksen sisällä voi tehdä erilaisia siirtoja. Pienillä yrityksillä näitä sopeutusmekanismeja ei ole. Jotenkin tätä epäsuhtaa pitää tasoittaa pienten yritysten osalta ja vielä niin, että pienennetään pienyritysten suurimpia riskejä. Jos työllistämisestä tulee liian vaikeaa, se yksinkertaisesti vain loppuu. Eivät siihen mitkään torikokoukset auta. Omituista on, että vain hetki sitten kaikki olivat vaatimassa yritystukien lakkauttamista, mutta nyt ne on taas keksitty uudestaan muka rekrytointiriskien pienentämiseksi.

Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Saku Ojala

Palvelukseen halutaan: nuori ja nälkäinen markkinoinnin diginatiivi

Työpaikkailmoituksessa maininta ”näköalapaikasta” yleensä indikoi, ettei tehtävä missään nimessä ole mikään näköalapaikka.

Monella yrityksellä on tapana kirjoittaa työpaikkailmoituksessa enemmän rivien väliin kuin varsinaiseen leipätekstiin. ”Dynaaminen työympäristö” esimerkiksi kertoo, että tehtävässä joutuu jatkuvaan ”tämä tuli yllätyksenä mutta pitäisi silti olla valmis jo tänään” -tyyppisten vaatimusten, sekä ”oispa kiva jos meillä ois” -henkisten toiveiden ristituleen, jossa mistään ei voi oikeasti päättää itse — kaikkein vähiten omasta ajankäytöstään.

Dynaamisen yhteydessä esiintyy usein myös kuvaus ”ketteristä työskentelytavoista”. Tämä on vinkki joko siitä, ettei minkäänlaisia prosesseja ole, tai siitä, että työnhakija suorittaa ennen haastattelua toimistolle pystytetyn agilityradan.

”Yrittäjähenkisyys” työpaikkailmoituksessa tarkoittaa, että työntekijä vaihtaa kiitollisena kaiken vapaa-aikansa muutaman euron tuntipalkkaan. Saman ilmauksen trendikkäämpi serkku on ”startup-henkisyys”, joka on muuten sama kuin edellinen, mutta lisäksi työntekijän on jaksettava hypettää innovaatioita. Olosuhteet huomioon ottaen lienee luonnollista, että listan jatkoksi lisätään usein toiveita ”hyvästä paineensietokyvystä”.

”Näköalapaikka” indikoi, ettei tehtävä missään nimessä ole mikään näköalapaikka.

”Uraansa aloittelevalla ammattilaisella” halutaan sanoa, että etsityllä henkilöllä on jo jonkin verran työkokemusta, mutta joka vielä pakon edessä hyväksyy trainee-tason palkan ja tittelin.

Ilmoitukseen lisätyn taikasanan ”diginatiivi” puolestaan uskotaan ilmeisesti hoitavan yrityksen digitalisaation pois päiväjärjestyksestä. Työtehtävät sisältävät mm. erinäistä somettelua sekä ATK-tukihenkilönä toimimista kaikille niille, jotka eivät vieläkään ole oppineet miten copypaste tehdään ilman hiirtä. Diginatiivi myös kipaisee tarvittaessa kaupasta palaveriviinerit ja tekee siitä viraalin YouTube-videon.

”Erinomaisilla vuorovaikutustaidoilla” varustettu ”hyvä tyyppi” on yhtä kuin toive siitä, ettei nyt ihan ensimmäiseksi ryhtyisi haastamaan riitaa työkavereiden kanssa. Tärkeää olisi myös, ettei astuisi valtaapitävien kravatille, ja pitäisi kiusalliset huomiot epäterveistä toimintatavoista omana tietonaan.

”Puhut ja kirjoitat sujuvaa suomea, ruotsia, englantia, norjaa ja latviaa” tarkoittaa, ettei käännöspalveluista ole ollut tapana maksaa, ja että yrityksen kansainvälistyminen hoidetaan näppärästi laittamalla nettisivuille englanninkielinen tiedote. Tehtävään valittavan henkilön on lisäksi kyettävä pitämään spontaani 15 minuutin puhe mongoliaksi.

”Saat mahdollisuuden oppia uutta ja pääset kehittämään omaa osaamistasi” tarkoittaa, että kehittymismahdollisuuksista sopii olla siinä määrin kiitollinen, että palkkapyyntöä kannattaa hilata ihan varmuuden vuoksi vielä vähän alaspäin. Voihan olla, että sama työpaikka tarjoaa myös ”mahdollisuuden onnistua voittavassa tiimissä”.

”Et pelkää upottaa käsiäsi saveen” tarkoittaa, että johtaja-/päällikkötason tittelistä huolimatta alaisia ei ole, ja kaikki lähellekään omaa alaa liippaavat työtehtävät kaatuvat omaan niskaan. Aika usein minkäänlaista budjettia ei ole eikä tule, joten olisi hienoa jos yksi ja sama henkilö voisi toteuttaa kaikki toiminnot itse.

Lopulta näillä termein valittu henkilö nimitetään ”viestintävastaavaksi”, jonka tärkeimpiin työtehtäviin kuuluu markkinoinnin strateginen suunnittelu ja taktinen toteutus, nettisivujen ylläpito sekä sivustouudistus, tiedotteiden kirjoittaminen, intranetin ylläpito, myynnin tukitoiminnot, esitteiden ja messuosastojen suunnittelu, sijoittajasuhteet sekä puhelinvaihteen hoito. Työssä onnistumisen edellytyksiä ovat kokemus videotuotannosta, graafisen ja kaupallisen alan loppututkinnot sekä 15-8 vuoden kansainvälinen kokemus toimialalta, jota ei vielä 5 vuotta sitten ollut olemassakaan. Palkka 1200 € / kk.

Niin, ja vielä se otsikossakin mainittu ”nälkäinen” — se tulee tietysti siitä, ettei tunnollinen työntekijä koskaan keskeytä työtään lounastauon ajaksi.

Tämä Sari Venäläisen (Advance B2B, Head of Brand Marketing) kirjoitus voi jopa virvoittaa hymyä lukijan huulille, mutta osassa hakuprojektissa ihan täysin arkipäivää.

Nykypäivänä ei riitä että olet motivoitunut, innokas ja ahkera työnhakija.

Olet kaikilta mitoilta täydellinen ehdokas avoimena olevaan työpaikkaan, mutta kun sinulta puuttuu kymmenestä halutusta tutkinnosta SE yksi, niin hakemuksesi menee silppuriin.

Allekirjoittaneelle tärkeämpää on edelleen itse hakija ja hakijan motiivit…

Hyvää alkanutta syksyä kaikille!!

-Saku-